کد مطلب:276558 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:100

اولی الامر ائمه اطهار هستند
اخبار بسیاری از طریق خاصّه و عامّه بر این معنی دلالت دارد كه در كتاب های: كافی، غیبت نعمانی، كمال الدین، غایة المرام، تفسیر البرهان، بحار، مناقب و غیر این ها آمده است. ما در این جا به ذكر بعضی از آن ها به نقل از تفسیر البرهان و به حذف سند اكتفا می كنیم:

از جابر بن عبد اللَّه انصاری است كه گفت: هنگامی كه خداوند - عزّوجلّ - بر پیامبرش حضرت محمدصلی الله علیه وآله این آیه را نازل كرد: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْكُمْ»، عرض كردم: یا رسول اللَّه! خدا و رسولش را شناختیم، اولی الامر كه خداوند طاعتشان را به طاعت تو مقرون ساخته كیانند؟ فرمود: آنان خلفای من هستند ای جابر! و امامان مسلمین پس از من می باشند. اولشان علی بن ابی طالب، سپس حسن، سپس حسین، سپس علی بن الحسین، سپس محمد بن علی - كه در تورات به باقر معروف است و تو ای جابر! او را درك خواهی كرد، پس هرگاه او را ملاقات كردی سلام مرا به او برسان -، سپس صادق جعفر بن محمد، سپس موسی بن جعفر، سپس علی بن موسی، سپس محمد بن علی، سپس علی بن محمد، سپس حسن بن علی، سپس همنام و هم كنیه ام حجّت خدا در زمین و بقیة اللَّه در بندگانش، فرزند حسن بن علی، آن كه خدای تعالی بر دست های او مشارق و مغارب زمین را فتح خواهد كرد. آن كه از شیعیان و دوستانش غیبتی خواهد داشت كه در زمان غیبتش بر اعتقاد به امامتش ثابت نمی ماند مگر كسی كه خداوند دلش را برای ایمان آزموده باشد.

جابر گوید: عرضه داشتم: یا رسول اللَّه! آیا برای شیعیانش نفعی از او در زمان غیبت هست؟ فرمود: آری سوگند به آن كه مرا به پیغمبری مبعوث ساخت، آن ها به نور او روشنایی می گیرند و به ولایت او در عصر غیبت نفع می برند، هم چنان كه مردم از نور خورشید سود می برند هرچند كه ابری آن را بپوشاند. ای جابر! این از مكنون سرّ الهی و مخزون علم اوست. آن را جز از اهلش مخفی بدار. [1] .



[ صفحه 626]



و نیز از ابوبصیر از حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام درباره فرموده خدای - عزّوجلّ -: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْكُمْ»، آمده است كه فرمود: امامان از فرزندان علی و فاطمه علیهم السلام تا روز قیامت. [2] .

و از حضرت ابوعبد اللَّه صادق علیه السلام در مورد فرموده خدای تعالی: «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْكُمْ»، آمده: فرمود: خصوص ما منظور هستیم. [3] .


[1] تفسير برهان: 381:1.

[2] تفسير برهان: 383:1.

[3] تفسير برهان: 384:1.